فضاپيماي اوليس به خواب ابدي مي‌رود(jamejamonline.ir)





























نگاهی به فراسوی آسمان

به گزارش ايسنا ، به نظر مي‌رسد اين كاوشگر خورشيدي به خودي خود از كار نخواهد ايستاد، اما از آنجا كه ديگر قابل استفاده نيست به تاريكي فرو خواهد رفت و به دست متخصصان خاموش خواهد شد.

كاوشگر UIYSSES در سال 1990 از شاتل فضايي ديسكاوري پرتاب شد و قرار بود ماموريت خود را طي پنج سال به انجام برساند. از آن زمان تاكنون حدود 19 سال گذشته و اين كاوشگر در تمام اين مدت به فعاليت خود ادامه داد.

در طول اين دوره UIYSSES مسافتي حدود 5.8 ميليارد مايل را طي كرده و هنوز هم به مسير خود ادامه مي‌دهد.

16 ماه پيش دو آژانس فضايي آمريكا و اروپا اعلام كردند كه اين كاوشگر رو به مرگ است، اما چيزي آن را سرپا نگه داشته و در طول ماموريتش اطلاعاتي علمي مبهم درباره يك سال كامل فوق‌العاده از لكه‌هاي خورشيدي و بادهاي خورشيدي براي محققان به دست آورده و به زمين ارسال كرده است اما مقامات فضايي اعلام كردند، اكنون ديگر انرژي، موقعيت و آنتن‌هاي كاوشگر قابل استفاده نيست و بنابراين تصميم گرفتند با خاموش كردن انتقال دهنده UIYSSES آن را براي هميشه خاموش كنند.

فضاپيماي Ulysses در سال 1990 براي انجام يك ماموريت پنج ساله به فضا فرستاده شد كه هدف از آن مطالعه روي خورشيد و تاثير اين ستاره عظيم و حيات بخش روي فضاي اطرافش بود.

فضاپيماي «اوليس» كه در واقع چهار برابر طولاني تر از طول عمر قابل انتظارش براي اين ماموريت خدمت كرد، به تازگي در شرايط سخت و خشن فضا از پاي درآمده است.

اين فضاپيما ساخت اروپا است و ناسا منبع نيروي ژنراتور ترموالكتريك راديوايزوتوپ آن را تهيه كرده و با شاتل ديسكاوري به فضا فرستاد.



نوشته شده در چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:,ساعت توسط احسان|


آخرين مطالب
Design By : Pars Skin